Eminescu plecând de la consideraţii metafizice, dar mai cu seamă de la concepţia egoismului total şi iremediabil al sufletului omenesc decretează pentru totdeauna mizeria iremediabilă a omului. G. Ibraileanu
ORIZONTAL : 1) Se plimbă pe malurile Senei, în faeton de gală, meditând asupra urcării şi coborârii oamenilor pe scara socială – A fi necesar, ca de exemplu, să piară orânduiala cea crudă şi nedreaptă, conform asprei judecîţi istorice, pronunţate în scunda tavernă mohorâtă. 2) Starea de tulburare produsă de răcnete, vuiet de-arme – Deşteaptă-te, române. 3) ... carnavaluluide I. L. Caragiale (2 cuv.) – În cuvântarea proletarului sunt înfăţişate laturi inegale şi opuse ale condiţiei umane: ... plini de plîcere petrec a lor viaţă, / Trec zilele voioase şi orele surâd. – Ioan Slavici. 4) Privitor la operele de artă: ... stârnesc în suflet ideea neferice / A perfecţiei umane şi ele fac să pice / În ghearele uzurei copile din popor – Termen de adresare (pop. şi fam.) – Religie. 5) Poftim – Zidiţi... dărmăture gigantici piramide / Ca un memento mori pe al istoriei plan; / Aceasta este arta ce sufletu-ţi deschide – Izbucnirea violentă a comunarzilor, suiţi pe baricade de bulgări de granit. 6) Despre regele Lear: pe fruntea-ntunecată / ... cea de paie îi atârna uscată – Abreviaţie pentru „Substanţe toxice de luptă” (Milit.). 7) Cezarul meditează: Astfel umana roadă în calea ei îngheaţă, / Se petrifică unul în sclav, altu-mpărat, / ... cu noime sărmana lui viaţă / Şi arătând la soare-a mizeriei lui faţă – Ion Agârbiceanu. 8) Despre stăpân: Murdara este raza-i ca globul de... , / Asupra cărui dânsul domneşte pe deplin – Din Scrisoarea V: Nu e mică, nu e mare, nu-i subţire, ci-mplinită, / ... ai ce strânge-n braţe. 9) Paul Valery – Ş-acele milioane, ce din grămezi luxoase / Sunt strânse la bogatul, pe cel... apasă, / Şi-s supte din sudoarea prostitului popor (fem.). 10) Spicuim dintr-o splendidă comparaţie: În inima oricărui i-ascuns şi trăitor, / Zvârlire hazardată, cum pomu-n... / În orice floare-ncearcă întreaga a sa fire, / Ci-n calea de-a da roade cele mai multe mor. 11) Cadrul natural sugerează imagini romantice: Prin lunce prăvălite; din tainica pădure / Apare... mare câmpiilor azure, / Împlându-le cu ochiul ei mândru, triumfal – pentru acel de care norocul avu grijă; / Nimeni de-a plânge n- ... , el traiul şi-a trăit – Cureluşă cu meşină. 12) Cezarul se întreabă: de unde vine şi unde merge floarea / Dorinţelor... sădite în noian? (masc.) – Purtătorul de cuvânt proletar îi demască pe asupritori: Prin bunuri ce furară, în... vezi cum conspiră / Contra celor ce dânşii la lucru-i osândiră / Şi le subjugă munca vieţii lor întregi.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
VERTICAL: 1) Pe maluri zdrumicate e linişte: şi-ntinse-a apei arii / În cercuri fulgerânde se pleacă lin suflării / A zefirului nopţiişi sună... – Apel telefonic. 2) Oratorul îi îndeamnăpe proletari la răscoală: Faceţi ca-n astă lume să aibă parte dreaptă, / ... fiecare, şi să trăim ca fraţi – Ciripit de păsări – Stau în dubă! 3) Ei fac din noapte... şi-a zilei ochi închid (pl.) – ... ca voi el este-n nălţimea-i solitară / Lipsită de iubire. 4)Fire textile – Atunci când... moarte răsplata nu v-aşteaptă – Ţesătură de provenienţăorientală. 5) Divinitate egipteană – Cu mintea de dreptate şi... răzătoare, / Cu umbra voastră numai, puteri îngrozitoare, / La jugu-i el sileşte pe cei ce l-au urât – Necaz (fig.). 6)Garda naţională a Franţei luptând: Parisul arde-n valuri, furtuna-n el se scaldă, / ... ca facle negre trăsnesc arzând în vânt – Personaj mitic din colinde. 7)Ei braţul tău înarmă ca să loveşti în... /Şi pe voi contra voastră la luptă ei vă mân – Sfărmaţi statuia goală a Venerei antice, / Ardeţi acele pânze cu corpuri de... . 8) Monedă veche portugheză şi braziliană – Din Cezara, despre instinctul tinerilor cu zâmbiri banale: Mâncare şi reproducere, reproducere şi... 9) Diminutiv din Florica – Acţiunea de a da (pl.). 10)Bicaz! – Din Călin (file din poveste):Pe cuptiorul... cu humă şi pe coşcovii păreţi / Zugrăvit-au c-un cărbune copilaşul cel isteţ / Purceluşi cu coada sfredel şi cu beţe-n loc de labă – Şi din Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie:Braţele nervoase, arma de... 11) Cezarul trece palid, în gânduri adâncit; / Al undelor greu vuiet, vuirea în granit / A sute d-echipajuri, gândirea-i n-o înşală; / Poporul loc îi face tăcut şi... (masc., pl.) – Cei tari se îngrădiră / Cu-averea şi mărirea în... lor de legi (neart.). 12) În faţa împăratului apare umbra moşneagului rege Lear: Îi pare că prin aer în noaptea ... , / Călcând pe fârf de codri, pe-a apelor măriri – Încheiem cu maximă spusă de orator: virtutea e uşoară / Când... ce-şi trebuieşte.
Dicţionar: STL, IRA, NAC, LAR, REI.
Prof. Nicolae Vicolov
solutia
ALTE CAREURI CU EMINESCU
Tema poemului o formează meditaţia pe
tema destinului şi pe conceptul de lum» ca vis.
Ideea este că taina vieţii nu poate fi
cunoscută: „In multe forme-apare a
vieţii crudă taină, /Pe toţi ea îi înşală, la nime se distaină”.
Compoziţia este romantică, fiindcă este
construită pe antiteză din patru tablouri, care se echilibrează potrivit unui
model clasicist.
Subiectul îl formează discutarea
conceptelor ideologice, care circulau la sfârşitul secolului trecut în Europa.
în primul tablou avem
imaginea unei „taverne mohorâte”, în care un proletar ţine un discurs, axat pe
idei proudhoniste. Este realizată o antiteză între lumea celor bogaţi: „Cei tari se îngrădiră / Cu-averea şi
mărirea în cercul lor de legf, care petrec: „Unii plini de plăcere petrec a lor viaţă, / Trec zilele
voioase şi orele surâd. /In cupe vin de ambră — iama grădini, verdeaţă, / Vara petreceri, Alpii cu
frunţile de gheaţă” şi lumea celor săraci. Aceştia nu au decât dreptul la
muncă: „Munca, din care dânşii
se-mbată în plăceri, /Robia viaţa toată, lacrimi pe-o neagrăpâne”. De aceea
el îndeamnă la revoluţie: „Zdrobiţi
orânduiala cea crudă şi nedreaptă, / Ce lumea o împarte în mizeri şi bogaţi!”. Soluţia
din final este utopică, nu pe linia socialismului utopic, a construirii unei
societăţi mai bune, ci o reîntoarcere la lumea păgână a „mitelor albastre”,
sintetizată de simbolul „gigantici
piramide”.
Tabloul al doilea ne aduce imaginea promenadei Cezarului
într-un faeton de gală, pe malurile Senei. Este o imagine a monarhiei
iluministe iosefiniste, opusă iluminismului revoluţionar al Comunei din Paris .
Tabloul al treilea sugerează, prin imagini romantice,
căderea Comunei din Paris : ,, Parisul
arde-n valuri, furtuna-n el se scaldă, / Turnuri ca facle negre trăsnesc arzând
în vânt”. Ideile revoluţionare au devenit o realitate socială: „Suiţipe baricade de bulgări de
granit, / Se mişc batalioane a plebei proletare, / Cu cuşme frigiene şi arme
lucitoare”. Idealurile socialismului utopic sunt sugerate de simbolul
steagului roşu: ., ( aci flamura
cea roşă cu umbra-i de dreptate / Sfmţeşte-a ta
viaţă de tină şi păcate”.
Tabloul al patrulea sugerează meditaţia Cezarului pe malul
mării. Este vorba de Napoleon al IM-lea, care pierde în războiul franco-prusac ţara , aşa cum regele Lear îşi pierde regatul
în piesa lui Shakespeare: „ Trecea
cu barba albă—pe
fruntea-ntunecată/ < unuia cea de paie îi atârna uscată — / Moşneagul rege Lear. “Conceptul
de lume ca vis: ..( a vis al
morţii-eteme e viaţa lumii-ntregi”este turnat într-o metonimie, care
inversează valorile. Sensul vieţii pământeşti este dobândirea vieţii eterne în
rai, nu a morţii
d) Caracterul
romantic se exprimă prin eroi excepţionali, ca Cezarul, în împrejurări
excepţionale, cum a fost Comuna din Paris . Tema, eroii, conflictul, subiectul au o
structură afectivă: „ — e ură şi
turbare /In ochii lor cei negri, adânci şi desperaţi”.
Este cultivat
fantasticul prin imaginea regelui Lear şi a corăbiilor de lemn. Se sugerează o
evaziune în lumea mitului: „Ce
mitele albastre ni le şoptesc ades”. Antiteza din titlu şi compoziţie
determină o alternare continuă a planurilor vieţii clasei dominante cu cea
a săracilor. Avem
şi o antiteză ideologică între ideile lui Proudhon cu cele iluministe, sau ale
lui Schopenhauer. Finalul arată o aderare a poetului la poziţia lui
Schopenhauer.
Avem şi un
contrast cromatic: „marmura de
albe”, „turnuri ca facle negre”, „aerul cel roşu”, „flamura cea roşă”. Romantică
este şi respingerea idealului de frumos clasic, reprezentat de imaginea
Venerei.
e) Caracterul realist al poeziei este
exprimat prin tipul agitatorului în împrejurări tipice ca taverna mohorâtă,
revoluţia proletară. Tema, eroii, conflictul, subiectul sunt luate din viaţa
socială, războiul franco-prusac, Comuna din Paris , exilul lui Napoleon al III-lea. Critica
societăţii, a instituţiilor şi moravurilor dă sens mesajului. Este subliniat
caracterul de clasă al statului, armatei, justiţiei ca forme de exprimare a
ideologiei iluministe, burgheze. Scientismul este prezent prin felul în care
este realizată confruntarea ideologiilor epocii.
Elementele de baroc le găsim sugerate
prin imaginea regelui Lear, ca alienat, care joacă un rol ca şi Cezarul, sau
prin conceptul de fortuna labilis. Sunt
prezente precaritatea social-istorică şi compensarea ei prin strălucirea
spirituală a Cezarului, ca imagine a eului poetic în evoluţie spre conştiinţa
de sine. Se gigantizează proporţiile: „gigantici
piramide”, se cultivă clarobscurul „taverna
mohorâtă”, grotescul „cununa
cea de paie”ca procedee de tip baroc.
Solutia careului: Imparat si proletar 2
1
t
|
2
a
|
3
v
|
4
e
|
5
r
|
6
n
|
7
a
|
9
o
|
10
m
|
11
u
|
12
l
|
|
2
U
|
M
|
E
|
R
|
I
|
C
|
A
|
R
|
E
|
O
|
||
3
R
|
A
|
Z
|
A
|
F
|
E
|
R
|
E
|
S
|
T
|
I
|
|
4
B
|
R
|
I
|
A
|
R
|
S
|
I
|
E
|
I
|
A
|
||
5
A
|
I
|
S
|
T
|
A
|
T
|
U
|
I
|
M
|
L
|
||
6
R
|
C
|
A
|
U
|
Z
|
A
|
L
|
I
|
P
|
|||
7
E
|
T
|
E
|
R
|
N
|
A
|
A
|
I
|
N
|
A
|
||
I
|
R
|
A
|
C
|
A
|
D
|
E
|
V
|
A
|
R
|
||
9
A
|
R
|
C
|
E
|
A
|
T
|
A
|
E
|
L
|
T
|
||
10
T
|
A
|
I
|
A
|
L
|
N
|
U
|
N
|
T
|
A
|
||
11
O
|
N
|
O
|
R
|
T
|
A
|
C
|
U
|
T
|
A
|
||
12
M
|
I
|
N
|
C
|
I
|
U
|
N
|
I
|
A
|
R
|
E
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu